projekt CYDR

Pełna wersja: Cięcie i formowanie jabłoni
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Bardzo fajny poradnik, który tłumaczy kiedy i w jaki sposób ciąć jabłonie oraz jakie są typowe kształty koron, w zależności od typu podkładki oraz warunków uprawy.
Jak to zrobić, żeby drzewku nie zaszkodzić i mieć przy tym jak najwięcej owoców, a jak najmniej drewna.

Cięcie i formowanie jabłoni i grusz
Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Karniowicach
https://modr.pl/sites/default/files/broc..._na_ww.pdf
[attachment=195]
Czesc,

super ten pdf. Przeczytalam, ale mam jeszcze jedno pytanie.

Bede sadzic jablonie na podkladkach polkarlowatych i silnie rosnacych. Chcialabym formowac korone naturalna. Wyczytalam, ze glownym zadaniem na poczatku jest odginanie galezi do poziomu.

Moje pytanie jest nastepujace, jak mam przyciac te drzewka zaraz po posadzeniu. Czy wszystkie pedy o 1/3? A co z przewodnikiem?

Dziekuje za pomoc!
Jeśli sadzisz małe drzewka takie ze szkółki, 3-4 lata zostawiasz bez cięcia. Przewodnikiem zainteresuj się dopiero gdy już uformujesz koronę drzewa, wtedy możesz go skrócić. Tak moja rada.
W szkółkach zwykle radzą, żeby przy sadzeniu drzewek z gołym korzeniem, skrócić wszystkie pędy o 1/3. Żeby system korzeniowy, zawsze trochę uszkodzony podczas przesadzania, nie miał problemu z zasileniem rośliny. Radzą też, żeby przyciąć również korzenie, żeby się lepiej rozrastały. Cięcie korzeni brzmi groźnie, ale w literaturze szkółkarskiej widziałem przykładowe zdjęcia systemu korzeniowego bez oraz z cięciem przy posadzeniu i faktycznie taki przycięty wygląda z czasem dużo pokaźniej. Potem jak już się przyjmie, to od następnego sezonu formujesz docelowy kształt.
Czyli skracam boczne pedy o 1/3 a przewodnik zostawiam tak jak jest? A jak bardzo te korzenie skracac?
Zależy jaki długi masz ten przewodnik. Jeśli odległość od gałązek poniżej jest większa niż ~50cm, to moim zdaniem warto przyciąć. Tam gdzie przytniesz zrobi Ci się kolejne "piętro" gałęzi. Jak drzewko będzie rosło, gałęzie pozostaną na takiej wysokości - pień się nie rozciąga, tylko przyrasta ku górze. Oczywiście zawsze możesz je potem, za 2-3 lata, wyciąć i podnieść koronę.

Korzenie przeglądnij, jak są suche lub połamane to wytnij te fragmenty, a grubsze, długie skróć o 30%. Ale to bardzo zależy od konkretnej sadzonki, niektóre będą miały bardzo dużo długich korzeni, inne będą miały tylko jeden - nie da się generalizować.
Skrócenie w dużym skrócie spowoduje w kolejnym sezonie zagęszczenie korony drzewa. Jeśli przytniesz gałązkę, to w kolejnym sezonie pojawi się na niej kilka dodatkowych pędów. Mogą to być zarówno krótko-, jak i długopędy. Tak samo działa przycięcie przewodnika. W sumie od Twojej oceny drzewek powinno zależeć czy powinnaś przyciąć, czy też nie.

Trudno mi powiedzieć coś o nasadzeniach amatorskich, ale dla nasadzeń profesjonalnych niezalecane jest cięcie młodych jabłonek przez pierwsze 3-4 lata po wsadzeniu. Zalecane jest natomiast prowadzenie jednego przewodnika jak najbardziej pionowo, a pozostałych pędów jak najbardziej poziomo. Taki rozkład gałęzi powoduje, że drzewko domyśla się, że te boczne pędy, to te, na których powinno wydawać owoce, ogranicza ich wzrost, a jednocześnie stymuluje wzrost przewodnika. Najistotniejsze dla prawidłowego rozwoju jabłonki jest wykonanie jakiejś podpory dla przewodnika i jego regularne podwiązywanie, reszta w zasadzie robi się sama ;-) Teoretycznie można również doginać boczne pędy do poziomu, jednak jest to dość czasochłonne, a przy podkładkach silnie rosnących również pracochłonne, ale można próbować ;-)
Obcinasz gałązki o 1/3 razem z przewodnikiem. Przewodnik wybije z nowego pąka. Jeśli nie wiesz jak przyciąć korzenie to zostaw je, bo możesz tylko zaszkodzić drzewku. Dlaczego przycina się drzewka 2letnie? po to żeby korzenie mogły wykarmić masę zieloną która jest większa od korzeni. Gdy to zrobisz zachowasz równowagę. W szkółce by sobie poradziły gdyż tam co jakiś czas maja oprysk dolistny z odżywkami Smile u ciebie gdy będziesz(lub nie) sypać nawóz, to trochę minie czasu zanim dotrze do korzeni a później do liści. Jeszcze jedno bardzo ważne, jak zakwitną kwiaty w pierwszym roku oberwać. Wiem że każdy nie może doczekać się owocu w szczególności jeśli to jest odmiana cydrowa. Ale drzewko odpłaci się to w kolejnym roku, teraz ma się mocno zakorzenić, rozrosnąć i przygotować do kolejnego sezonu na owocowanie. Szczepie i okulizuje drzewka od lat Wink

Pozdrawiam
Stary temat ale dopiszę, może Ktoś skorzysta:
Cięcie pobudza do wzrostu.
krzysiaczek napisał 3-4 lata bez cięcia - zgadzam się (ale warto ocenić każdy przypadek)
Nie cięty przewodnik swoimi hormonami hamuje rozwój pędów bocznych i to, co do zasady jest dobre.
Silny przewodnik - słaby wzrost pędów bocznych - szybsze wejście we wzrost generatywny, czyli kwitnienie i owocowanie.
Jeśli drzewko jest w dobrej kondycji oraz możemy o nie zadbać (podlewać chuchać i puszczać muzykę )- ograniczyć cięcie.
Jeśli słaby przewodnik - skrócić go - to co wyrośnie jako jego przedłużenie (czyli dalszy fragment przewodnika) będzie silniejsze i będzie stanowić szkielet.
Brak silnych pędów bocznych (na pietro korony) nie zawsze jest zły - część odmian wykształca wtedy krótkopędy wprost na przewodniku i to też jest pożądane, zwłaszcza przy ograniczonej powierzchni uprawy (silnym zagęszczeniu drzew).