Cydr lodowy
#1
Jako że na północy Polski zapowiadano duże mrozy postanowiłem spróbować zrobić cydr lodowy. O tym jak zrobić cydr lodowy nie czytałem zbyt dużo, informacje czerpałem jedynie z artykułu z bloga o cydrze lodowym. Chciałem przetestować czy zamarznięte na kość jabłka będzie się dało zmielić oraz ile soku i o jakiej gęstości uzyskamy.

Skład cydru:
15kg Topaz
15kg Jonagored
15kg Cortland
Dzień przed wyciskaniem soku z zamrożonych jabłek wyciskałem z tej samej partii jabłek sok standardową metodą, z maceracją 20h z dodatkiem pektoenzymu i gęstość wynosiła mniej około: Topaz 14Blg, Jonagored, Cortland 15Blg.

Nie mam zbyt dużego doświadczenia w dobieraniu jabłek cydrowych, ale z te odmiany były polecane tutaj na forum i na blogu. Jabłka nie były wysładzane, kupione w pobliskim sadzie, od zerwania przebywały w chłodni.

Mrożenie jabłek:
Jabłka leżały na ziemi na zewnątrz w workach materiałowych. Wystawiłem je w piątek około 19. Każda odmiana w osobnym worku. W piątek wieczorem temperatura wynosiła -15°C. W sobotę rano jabłka były jeszcze miękkie. Postanowiłem zaczekać jeszcze jeden dzień. W sobotę w ciągu dnia temperatura wynosiła około -5°C, wieczorem -14°C. W niedziele o 6 rano było -25°C a jak zaczynałem mielić jabłka o 9 rano było -22°C. Prawie wszystkie jabłka były zamarznięta na kość (tak na oko to 95%), ale zdarzały się jabłka które z jednej strony były zamarznięte na kość a z drugiej miały miękkie miejsca. Źle zrobiłem że dałem je do worków, lepiej byłoby rozłożyć je na płasko tak żeby jedne nie leżały na drugich np. położyć na plandece i nią je przykryć.
   

Mielenie jabłek:
Do mielenia wykorzystałem wiertarkę, rozdrabniacz jak z zdjęcia poniżej i wiadro ze stali nierdzewnej 20l.