Prasa warstwowa - modyfikacje?
#1
Cześć Smile
W tym roku planuję wykonanie prasy warstwowej. Oczywiście wzorował będę się na prasie wykonanej przez Bartka i zademonstrowanej na stronie. Mam pytanie o to, czy ta prasa (opisana przez Bartka) jest idealna, czy może coś zmienilibyście w projekcie? 
Prasę planuję spawać, a nie skręcać na śruby. Ewentualnie myślałem o wykonaniu jej w całości z drewna Smile

Pozdrawiam,
Mateusz.
Odpowiedz
#2
Ja wciąż jestem z tej prasy bardzo zadowolony. Jeśli miałbym ją zrobić jeszcze raz, zrobiłbym większą kuwetę w stosunku do przekładek, żeby mieć większy margines jak wsad się przechyli/rozjedzie. Poza tym przekładki z HDPE, chociaż wygodne w czyszczeniu, są też bardzo śliskie, co w połączeniu z tkaniną filtracyjną powoduje że poszczególne warstwy mają tendencję to pływania na boki, szczególnie przy mocniejszym docisku. Poza tym było z nimi potwornie dużo roboty. Teraz chyba po prostu pociąłbym listewki dębowe i po prostu skleił na krzyż, dociskając prasą.
Odpowiedz
#3
Dzięki.
Właśnie, na filmach na Youtube, na tych, na których ludzie robią cydr, chyba, od pokoleń, stosuje się przekładki drewniane. Takie drewno szybciej zużyje się, ale z drugiej strony, sok wyciska się praktycznie kilka razy w roku, więc drewno powinno wytrzymać naście lat.
Odpowiedz
#4
Drewno pasuje zarówno jako materiał na konstrukcję samej prasy jak i na przekładki, które dobrze jest zaimpregnować np. na gorąco woskiem pszczelim aby ograniczyć nasiąkanie drewna sokiem (ograniczy to późniejsze problemy z porostem pleśni)
W ubiegłym sezonie korzystałem z prasy własnego wykonania drewniano-stalowej, według takiego schematu konstrukcji:
   
Podczas prasowania opartą na wózku ramę prasy można przechylić, co przydaje się przy zlewaniu soku pod koniec tłoczenia.
   
Załadunek to około 50 kg pulpy rozłożonej w 7 warstwach, jako "źródło mocy" stosuję lewarek ~2T.
Odpowiedz
#5
Dzięki za informację Smile
 
Zaplanowałem u siebie prasę jak z poniższego linku (zdjęcie z 2011). Górną i dolną belkę z drewna BSH 10 x 10 cm planuję wzmocnić 3 prętami 16mm oraz 6 wkrętami dla każdej belki. Chciałbym, aby rama miała ok. 100-10 cm wysokości (całość) oraz 50 cm szerokości (wewnątrz belek). Planuję montaż tacki 48 x 48 cm. Ciekawy jestem jak to będzie hulało Smile 

https://www.marshwoodvalecider.com/marsh...s-project/
Odpowiedz
#6
W modelu z linku najsłabiej wyglądają węzły łączące belki ze słupami (jeśli dobrze widzę połączenie na czop ze wzmocnieniem śrubami). Jeśli do wytworzenia nacisku zastosujesz lewarek hydrauliczny zamiast prętów/śrub trapezowych widocznych na foto z linku i "przyłożysz konkretnie" czopy strzelą jako pierwsze to najsłabsze ogniwo w tym układzie. Planujesz wzmocnić poziome belki prętami w formie "sprężenia" po stronie rozciąganej, dobrze rozumiem?
Odpowiedz
#7
Planuję, jak widać na poniższym rysunku, chcę przeprowadzić pręty 16 przez belki. Planuję umieścić je, tak aby tworzyły trójkąt. Na końcach będą oczywiście podkładki, maksymalnie skręcone. Dodatkowo, obok prętów wkręcę po 3 wkręty. Nie jest to żadne wzmocnienie, ale zawsze to coś i chyba nie obniży jakości drewna. Co do drewna, to planuję klejone BSH, które jest mocniejsze niż drewno nie klejone. Jeśli będzie potrzeba, to nad górną belką umieszczę kolejną, aby wzmocnić górę nad lewarkiem.


Załączone pliki Miniatury
   
Odpowiedz


Skocz do: