wielkość przekładek w prasie warstwowej
#11
100kPa to ~1kg/cm2

Czyli 400-550 kPa to nacisk ~4-5,5kg/cm2.

Powierzchnia warstwy 50x50cm to 2500cm2 - żeby uzyskać nacisk 4-5,5kg/cm2 potrzeba 10T-14T.
Odpowiedz
#12
Wyjaśnię dlaczego używam lewarka 20T. Wcześniej miałem pożyczony lewarek 10T, wyciskał dobrze chociaż pod końcem trzeba było wkładać sporo siły i zbyt mały skok lewarka powodował, że musiałem podkładać dystanse aby do końca sprasować warstwy. Pożyczony lewarek musiałem oddać, a kupując nowy stwierdziłem, że warto wybrać lewarek o większym skoku. I tak padło na 20T. Nie używam go na maksa (myślę, że max. 15T). Używam krótkiej dźwigni, bez wysiłku. Co do wyboru siły nacisku, trochę sugerowałem się prasami Voran, w tej np. siła docisku to 24T przy warstwie 50x50 cm (https://www.destiller.pl/soki-przetwory/...p548430220). Co do BHP przy wyciskaniu soku, zgadzam się trzeba zachować środki ostrożności, choć uważam, że to młynek do jabłek, gdzie występują elementy wirujące może stwarzać większe niebezpieczeństwo niż prasa.
Odpowiedz
#13
Hej,
Jestem na etapie kompletowania mojej prasy warstwowej - mam gotową prasę (20t), kuweta (50X60cm) robi się, ale mam dylemat co do wykonania przekładek.
Wszędzie są kratki z listewek/HDPE, ale mnie bardzo kusi opcja zrobienia przekładek ze sklejki 18 mm w której wyfrezuję kanaliki (np. 10mm szer. x 5 mm głębokie). Roboty na pewno będzie mniej niż przy sklejaniu/skręcaniu kratek, ale pytanie czy i jak to rozwiązanie sprawdza się w praktyce.
Czy ktoś z Was podzieliłby się obserwacjami/doświadczeniem?
Odpowiedz
#14
Tak, z robieniem przekładek z pasków HDPE było sporo roboty. Ostatecznie są super, łatwe w czyszczeniu, lekkie - ale myślę, że jakbym robił te przekładki jeszcze raz, to pociąłbym listewki z drewna, ułożył w kratę z dodatkiem jakiego kleju dozwolonego do kontaktu z żywnością (np. Titebond III), i docisnął prasą.

Ze skleją miałbym takie obiekcje, że sok będzie wypłukiwał klej spomiędzy warstw - a to na pewno jakieś paskudztwo jest...
Jeśli już, to przydało by się pociągnąć te sklejki po frezowaniu jakąś emalią typu Famoksyd.
Odpowiedz
#15
Hej,
Chciałem podzielić się wrażeniami z przekładek wykonanych ze sklejki.
W wyciętych płytach ze sklejki 18mm wyfrezowalem kanaliki 5mm x 4mm (polecam frezować wzdłuż włókien wierzchniej warstwy, krawędzie wychodzą gładkie) i pomalowałem farbą epimal. Całość super sprawdziła się przy wyciskaniu 200kg jabłek, płyty nie były śliskie i tym samym warstwy nie rozjeżdżały się, co było moją główną obawą. Mycie po zakończonej robocie również było bardzo sprawne.
Co do poprawek na następny sezon - zdecydowanie muszę położyć drugą warstwę (epimal ma małą wydajność), aby nieco wyrównać powierzchnię. Złożyłem nie do końca suche płyty na siebie i posklejały mi się. Przy odrywaniu zrobiło się kilka niewielkich odprysków. Przed malowaniem muszę również całość dobrze przejechać papierem ściernym, zwłaszcza krawędzie kanalików gdyż nieco pocięło mi firanki. Jakby ktoś zastanawiał się nad takim rozwiązaniem to polecam frez który zostawi okrągłe krawędzie.
Odpowiedz
#16
Ja przechowuję podkładki poprzedzielane pojedynczymi warstwami ręcznika papierowego. W ten sposób się nie sklejają, a pozostała wilgoć odparowuje.
Odpowiedz


Skocz do: